Direktlänk till inlägg 17 augusti 2013

In Brazil!

Av Susanna Gustavsson - 17 augusti 2013 20:54

Äntligen hemma hos min första värdfamilj! 
Resan började 11.30 igår med buss från hotellet till Arlanda . Där fick vi vänta tills 16.00 för en två-timmars-flight till München! Även om de var ganska lång väntetid var det ganska chill, tillbringade timmarna med att kolla tax free och spela kort tillasammans med två killar som skulle till Argentina, Noel och Ivar och Markus som gjorde mig sällskap till Brazil! Flyget till Sâo Paulo gick inte förrän 21.55 så kollade runt lite med Markus, som vid det laget var min enda reskamrat. Denna flight tog 12 timmar och vi båda sov nog större delen av tiden :) 
Väl framme i Sao Paulo skulle vi mötas upp av min secend host brother men vi hittade honom inte! Fixade nå överdrivet långa koder till en pay phone så att vi kunde ringa honom, cirka en halvtimme senare hitade vi varandra! Flygplatsen var väldigt stor, måste varit större än Arlanda. Fabio, my host brother, hjälpte oss checka in, hittade till gaterna och sedan åt vi på pizza hut! Ett par timmar senare gick min sista flight till Porto Alegre där jag skulle möte upp min secend host father and mother, Tadeu & Zilda. Denna flight tog bara ett par timmar och allt gick hur smidigt som helst jämfört med Sao Paulo's immigration control och 157 terminaler! Landade runt 11 på förmiddagen, lokal tid och som planerat mötte jag Tadeu & Zilda efter bagage drop och vi åkte mot Cachoeira do Sul ganska direkt efter några kramar. Resan hem tog cirka 2,5 h plus lunchstopp. Vi åkte direkt till min första host family och efter att ha kramat om host father Sergio och host mother Claudia, hälsat på hunden, visats runt i huset och packat upp mina väskor skypeade jag lite med familjen där hemma och ska alldeles strax ta en dusch! Maten här är väldigt annorlunda, känner inte igen smakerna! Efterrätterna är en aning mer annorlunda! Rummet jag fått är fint- säng, garderob och skrivbord. Huset är stort och fint och båda mina host parents jobbar halvt hemifrån, vilket är till stor fördel då Claudia är gym coach= Jernvallens gym en trappa ner ;) Det lilla jag sett av Brasilien är otroligt fint och lika "exotiskt" som jag vänade mig. Alla människor jag har träffat har varit förvånansvärt trevliga och hjälpsamma! Tappar man en penna i kön äre minst tre gentlemän som böjer sig för att plocka upp den innan man ens hunnit tänka tanken själv.. (a'  
Justja, Tadeu och Zilda som hämtade mig på flygplatsen kan lite engelska, i alla fall Tadeu. Sergio och Claudia där emot kan knappt yes or no! Kommer bli jobbigt att komma igång med allt här när man har 1000 nödvändiga frågor men bara har google translate att vända sig till! Btw, fick nyss reda på att jag börjar skolan redan på måndag, vilket också ska bli väldigt intressant då jag har skrivit med en del students och dom verkar vara lika instängda med sin portugisiska... 
Aja, nu äre dusch och kanske lägga mig i sängen nån timme och blunda lite! Ikväll blire barbeque med både min first & secend host family :)))) 
Hade! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanna Gustavsson - 7 maj 2014 06:54

Ja, hej... Jag är uppenbarligen inte världens bästa bloggare. Så snart som första månaden hade passerat och jag var tillåten att umgås glömde jag helt bort bloggen. Jag har däremot varit mer eller mindre aktiv på facebook som ni kanske vet. Jag fick ...

Av Susanna Gustavsson - 29 augusti 2013 06:24

Ehm.. ja.. Jag har inte bloggat på drygt en vecka tror jag. Gaaaah innan min trip to Brazil kunde jag aldrig föreställa mig själv skriva så Well, det är inte så att det har varit fullt upp direkt hehe, bara det att jag köpte en gitarr och tiden på ...

Av Susanna Gustavsson - 22 augusti 2013 22:59

Vet inte hur man ska börja skriva på bloggen egentligen Men kör väl på standarden;Hej kära läsare! Idag har jag... Eller, jag tänker börja med igår! Jag var inte till skolan, utan 9.45 blev jag upplockad av min tredje värdfamilj, jag har inte en an...

Av Susanna Gustavsson - 21 augusti 2013 00:50

Hiii! ..or hoi as they say here in Brazil! Well, yesterday I tried to upload some pictures but I'm not sure if I figured it out, aand I'm to lazy to find out hehe..Ehm, I have no idea why I'm writing in English, but I am so.. deal with it ;) (En fras...

Av Susanna Gustavsson - 18 augusti 2013 17:08

Okej, igår eftermiddag berättade jag att jag skulle lägga mig och vila lite för att sedan grilla med min first and secend host family, vilket innebär fyra föräldrar och en syster, då mina tre bröder är utflyttade/utbytestudent.. Efter att ha gått med...

Presentation


A blog about my life as an exchange student in Brazil

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards