Direktlänk till inlägg 18 augusti 2013

vet inte vad rubrik är bra fööööör

Av Susanna Gustavsson - 18 augusti 2013 17:08

Okej, igår eftermiddag berättade jag att jag skulle lägga mig och vila lite för att sedan grilla med min first and secend host family, vilket innebär fyra föräldrar och en syster, då mina tre bröder är utflyttade/utbytestudent.. 
Efter att ha gått med Claudia till supermercado och spelat lite fotboll/volley ball med lillasyster Luiza (som faktiskt kan fyra-fem ord på engelska) gick jag och la mig. Efter att ha sovit cirka en timme kom Claudia och väckte mig för att det var matdags. Kliver upp och går ut till vardagsrummet och ja... Där stod cirka 20 pers och stirrade och log..Fattade ingenting, nyvaken, sliten och vilsen haha

Det visade sig vara släkt och folk från rotary, inklusive en utbytesstudent fårn Mexico! Det var hur skönt som helst att prata lite engelska och kunna förstå vad någon säger! :D
Maten var som väntat inte riktigt svensk. Kycklinghjärtan och rökta mackor med lök.. Konstiga bönblandningar och sallad i efterrätten, men helt okej! :)) Något jag aldrig kommer förstå är hur dom tänker när dom introducerar mig för halva släkten och relativt viktigt folk från rotary när jag nyss flygit över halva jorden, är trött, sliten och kanske till och med jetlag.... vi höll på till halv tolv och efter det somna jag ganska snart.
Morgonen har varit ganska tuff. Vaknade runt sju och frös hur mycket som helst och det värsta som kunde hända hade hänt. Internet var dött.. Kanske låter strange att det ska spela så stor roll, men då google translate stryker med blir det stooora problem med att förstå varandra haha


Skillnader-

Vi har skor på oss.... hela tiden... och jackor!!
Detta innebär att man aldrig får sitta med fötterna på stolar eller ligga i soffan.. enda gången man tar av sig skorna är på sitt eget rum när man ska sova! Jag strejkar dedär med jacka, trots att jag fryser konstant! Av någon anledning är det kallare inne än ute... :s

Nåt annat som jag lagt märke till är alla stackars hundar.. Får nå fel!!
Var ute och åkte lite med Sergio och Luiza, förmodligen för att jag skulle få se stan men det vet man ju inte heller hehe

I alla fall så är det frigående hundar överallt och folk har slutat lägga märke till dom. Tycker de är ganska sorgligt när folk slutat väja för hundar, utan bara kör rakt över dom om dom kommer ivägen, utan att ens blinka!!
Såg de för en timme sen, mår illa när jag tänker på det.. Nu är det så att jag kanske är lite fööör djurvän, men ändå!  

Körde genom något område där "husen" var byggda av kartong och om dom hade tur hade dom fått tag på något att lägga över taken för att inte behöva bygga om varje gång det regnat lite.. De som bor i områdena har inga bilar, ren tur om dom har en cykel. På det området kryllade det av hundar, men det kändes som att i alla fall barnen la märke till dom där. Vägen som går igenom området är värdelös, gropig, geggig och alldeles för smal. Något jag reagerade starkt på var att trots att vägen var så smal och man mötte gående med barn och vagnar så tänkte man inte ens tanken att försöka väja eller sakta ner lite. Det kändes som att man låtsades att människorna i det här området inte finns. 
Utanför området passerar en större väg där bilar kör hela tiden, hur de kan göra det dagligen och se dom där husen gjorda av kartong, utan att vilja göra något åt det kan jag inte heller förstå. Folket här har helt enkelt accepterat att hundar är nada och människorna utan hopp är on their own! 
Aja, nu ska jag sluta tjata, har det bra här, människorna är fortfarande mycket trevliga mot mig och jag har lärt mig några enstaka ord på portugisiska :D 
Vet att jag är lite dålig på det där med bilder, men det kommer! Har lite problem med att ladda över dom till datorn bara.. 
Nu ska jag nog duscha och sen ta en promenad down the "main street"! 
P & K :) 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanna Gustavsson - 7 maj 2014 06:54

Ja, hej... Jag är uppenbarligen inte världens bästa bloggare. Så snart som första månaden hade passerat och jag var tillåten att umgås glömde jag helt bort bloggen. Jag har däremot varit mer eller mindre aktiv på facebook som ni kanske vet. Jag fick ...

Av Susanna Gustavsson - 29 augusti 2013 06:24

Ehm.. ja.. Jag har inte bloggat på drygt en vecka tror jag. Gaaaah innan min trip to Brazil kunde jag aldrig föreställa mig själv skriva så Well, det är inte så att det har varit fullt upp direkt hehe, bara det att jag köpte en gitarr och tiden på ...

Av Susanna Gustavsson - 22 augusti 2013 22:59

Vet inte hur man ska börja skriva på bloggen egentligen Men kör väl på standarden;Hej kära läsare! Idag har jag... Eller, jag tänker börja med igår! Jag var inte till skolan, utan 9.45 blev jag upplockad av min tredje värdfamilj, jag har inte en an...

Av Susanna Gustavsson - 21 augusti 2013 00:50

Hiii! ..or hoi as they say here in Brazil! Well, yesterday I tried to upload some pictures but I'm not sure if I figured it out, aand I'm to lazy to find out hehe..Ehm, I have no idea why I'm writing in English, but I am so.. deal with it ;) (En fras...

Av Susanna Gustavsson - 17 augusti 2013 20:54

Äntligen hemma hos min första värdfamilj! Resan började 11.30 igår med buss från hotellet till Arlanda . Där fick vi vänta tills 16.00 för en två-timmars-flight till München! Även om de var ganska lång väntetid var det ganska chill, tillbringade timm...

Presentation


A blog about my life as an exchange student in Brazil

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards