Direktlänk till inlägg 29 augusti 2013

Gonna leave this space empty.... eller?

Av Susanna Gustavsson - 29 augusti 2013 06:24

Ehm.. ja.. 
Jag har inte bloggat på drygt en vecka tror jag. Gaaaah innan min trip to Brazil kunde jag aldrig föreställa mig själv skriva så

Well, det är inte så att det har varit fullt upp direkt hehe, bara det att jag köpte en gitarr och tiden på hemmaplan har jag tillbringat till att klura ut hur man spelar- går inget vidare ;D 

Soooo, helgen var chill. Amanda från Idaho, US arrived in Brazil så jag och Armando var hem till henne och hälsade henne välkommen :) Trevlig tjej det där! Hon har tillbringat varje eftermiddag i gymmet i källarn tror jag haha Har i alla fall äntligen någon som gärna joinar till cafeet för en kaffe då och då, som jag faktiskt får umgås med! 
Är inte säker på att jag nämnt det så... men Brasilien har en egen liten regel; man får inte umgås med icke-rotarianer första månaden! 

Måndagskvällen var grym men är för trött för att gå in på detaljer! 
Igår började en ny tjej i klassen, exchange student from Mexico, trevlig, men har inte hunnit riktigt prata med henne än, men det fixar jag nog imon :) 

För övrigt går skolan fint, har hur kul som helst och mina class mates är grymma, inte nå läxor förutom en presentation som jag ska göra under a history class sometime under my exchange, vilket betyder att jag inte behöver skynda mig precis!


Visserligen har jag saker att göra ändå... Kom fram en tjej på skolan och frågade om jag kunde slänga ihop lite av mina åsikter om hur viktigt jag tycker att det är att man lär ut ett och samma språk, t ex engelska, världen över... 
Hon skulle ha det i någon typ av uppsats och dessutom försöka få den publicerad, som jag förstod det. Hon ansåg att eftersom jag är från Sverige och kan sååååå bra engelska, host, så kanske jag kunde ställa upp, så vad säger man? 
Inte kan man säga nej till det eller..!

Var med i dagstidningen idag också! haha 

Kom fram nån på skolan och viftade med en tidning och såg vääldigt excited ut. Visade sig att någon hade känt för att skriva ut att det nu fanns 4 exchange students i stan och självklart måste dom ju ha en bild på EN av oss så då tar man min v-bild på facebook, wheeey! eller..? svp


Idag var vi till Santa Cruz igen! Fick faktiskt allt gjort till och med :D 
Käkade lite och kollade runt i ett par affärer :) Mycket trevligt mycket trevligt


Well, imorgon ska jag träffa Leo en sväng, han skickas iväg till Mexico om ett par veckor som exchange student! Sen blire BBQ med min rotary klubb, ska faktiskt bli riktigt kul, underbara människor! 


Fredag ville några från skolan dra med mig på något men vi får väl se hur det blir med det, ogillar den där regeln...:( men den har sina fördelar också förstås


På lördag ska ALLA på hype club, får väl se hur det blir med det också 

Alla vi exchange students har blivit erbjudna att följa med överdrivet många gånger

Vill självklart dit, känns som att vi måste hitta på något riktigt kul snart innan Armando tröttnar..
Han njuter inte på samma sätt som jag av att bara träffa nytt folk, och han har det inte lika lätt. Både Amanda och Armando bor sämre än jag, alltså, deras places är inte lika safe och centralt som mitt så dom får inte samma "frihet" som jag, tyvärr bor min nästa familj i samma område som dom, vilket kommer kväva mig totalt.
Så fort jag inte har något att göra är jag ute och går, gör av med energi, kollar affärer (att besöka affärer är inte längre simpelt, blir fast minst 20 min i varje pga 1000 trevliga och frågvisa människor, vilket jag älskar heeeeh)// social flicka over here

Anyway, Amanda hade kanske hittat någon som har föräldrar som är rotary-medlemmar, och en tjej från min rotaryklubb har erbjudit mig att gå med henne,vilket innebär att vi kanske kan gå.... men det är tveksamt ändå


Bönestund på skolan idag också 

Eller ja, en lärare läser upp en bön varje morgon i klassrummet och de som är religiösa, vilket är cirka halva klassen, knyter helt enkelt händerna och upprepar bönen. Skillnaden var att idag tog lärarna med oss till ett litet rum utsmyckat med statyer och sådant av bibliska personer

Herr Pope var också där 

Grejen är den att jag är inte troende, jag är inte religiös alls, men jag tycker om kyrkor. Jag tyckte till och med om besöket i det väldigt fina rummet! Det har nog inte så mycket att göra med bönerna och brödet doppat i "vin" (vilket jag inte deltog i), det är nog mer sången, gitarren och den lilla detaljen att dom som sjunger gör det från hjärtat.
De flesta verkar vara kristna katoliker(?), vissa bara kristna. 


Out of no where: Ibland önskar jag att jag var troende. Tänk att kunna förlita sig helt på någon Gud, någon som man alltid kan vända sig till och som alltid är med en. Tänk att ha någon att skylla allt på. Tänk att VETA att det finns någon där som alltid håller ett öga på dig, heh... 


I alla fall så måste jag hitta på något att göra om dagarna, blir bara senare och senare om nätterna utan att ens vara trött på mornarna. Klockan är nu 0215 här och jag ska upp några få timmar, kan inte sova. Ska leta upp någon karateklubb tror jag, Armando var också sugen. 


Annars har jag ju gymmet i källaren, men föredrar att vara där när det är tomt på folk, vilket det inte är så ofta, men på söndagarna så! :) 

Aja, ska väl försöka ge sömnen ett försök till nudå! 
Puss på er :) 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanna Gustavsson - 7 maj 2014 06:54

Ja, hej... Jag är uppenbarligen inte världens bästa bloggare. Så snart som första månaden hade passerat och jag var tillåten att umgås glömde jag helt bort bloggen. Jag har däremot varit mer eller mindre aktiv på facebook som ni kanske vet. Jag fick ...

Av Susanna Gustavsson - 22 augusti 2013 22:59

Vet inte hur man ska börja skriva på bloggen egentligen Men kör väl på standarden;Hej kära läsare! Idag har jag... Eller, jag tänker börja med igår! Jag var inte till skolan, utan 9.45 blev jag upplockad av min tredje värdfamilj, jag har inte en an...

Av Susanna Gustavsson - 21 augusti 2013 00:50

Hiii! ..or hoi as they say here in Brazil! Well, yesterday I tried to upload some pictures but I'm not sure if I figured it out, aand I'm to lazy to find out hehe..Ehm, I have no idea why I'm writing in English, but I am so.. deal with it ;) (En fras...

Av Susanna Gustavsson - 18 augusti 2013 17:08

Okej, igår eftermiddag berättade jag att jag skulle lägga mig och vila lite för att sedan grilla med min first and secend host family, vilket innebär fyra föräldrar och en syster, då mina tre bröder är utflyttade/utbytestudent.. Efter att ha gått med...

Av Susanna Gustavsson - 17 augusti 2013 20:54

Äntligen hemma hos min första värdfamilj! Resan började 11.30 igår med buss från hotellet till Arlanda . Där fick vi vänta tills 16.00 för en två-timmars-flight till München! Även om de var ganska lång väntetid var det ganska chill, tillbringade timm...

Presentation


A blog about my life as an exchange student in Brazil

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards