Direktlänk till inlägg 22 augusti 2013

Rubrik:

Av Susanna Gustavsson - 22 augusti 2013 22:59

Vet inte hur man ska börja skriva på bloggen egentligen

Men kör väl på standarden;
Hej kära läsare! 
Idag har jag... Eller, jag tänker börja med igår! 
Jag var inte till skolan, utan 9.45 blev jag upplockad av min tredje värdfamilj, jag har inte en aning om hur förärdrarnas namn stavas, men deras son på 18 år heter i alla fall Leo, eller ja, Leonado. Armando följde också med. Vi åkte till Santa Cruz vilket var en bilresa på drygt en timme. Hade riktigt kul påvägen dit! Föräldrarna kunde absolut ingen engelska men både Armando och Leo kunde, och bilen hade, som dom flesta bilar här verkar ha, fetaste ljudsystemet! 


Syftet med resan vad att lämna in lite papper till Policia de Federal, men det blev en massa strul så måste åka tillbaka kommande onsdag- lite smått irriterad flicka här då!
Ehm, men fick i alla fall lära känna Leo och se Santa Cruz! Ganska likt Cachoeira, bara en aning större, mer folk och fler affärer! När vi ändå var där passade vi på att utfärda ett ärende på banken, gå på nån djurpark och gå in i en mycket vacker kyrka :)

Vi åt också på nån restaurang i Santa Cruz, nu har jag provat haj och kotunga också! Hajen smakade bara beskt men kotunga var helt okej, bara lite otäck att tugga på!
Åtglass,åktehem


Påvägen hem somnade jag nästan i bilen då jag bara hade svovit fyra timmar! Hade stora problem med att sova igår natt så gick ner till gymmet och körde lite kata :D 
Väcktes runt 6 av min kära lillasyster som sprang runt i huset och sjöng mycket "fint".. ;)

Umgicks en del med Armando innan rotarymöte från 20-24! Alla på rotaryklubben visar stort intesse för mig som svensk utbytesstudent. Många frågor om Sverige och varför jag ville komma till Brazil :) ooooooch samtliga kommenterar dom blå ögonen haha Aja, förutom "minglandet" så måste jag säga att det blev ganska långtråkigt. 3 timmars prat på portugisiska, försöker förstå men det går inte riktigt än, eller jo, om dom pratar sakta går det ganska bra ibland :)


Efter själva mötet beställde vi in mat och jag satt och pratade med dom andra utbytesstudenterna. Det visade sig att brasilianerna har det mycket tuffare. Dom måste göra 5 olika typer av test för att komma iväg, engelska, något för att prova om dom är tillräckligt mogna socialt sätt och ett skolämne dom inte får veta innan och ett par till.. 


Idag vare tillbaka till skolan! Folk är nå otroligt snälla, bättre än jag hade kunnat hoppats på! Konstant omringad av några som har frågor, dom försöker prata engelska och upprepar gång på gång att det bara är att säga till om jag behöver något! Haha, idag kom en kille från klassen fram, en som fortfarande inte riktigt hade pratat med mig mer än en puss på kinden och te e bom (eller vad dom säger=läget typ)!
Han läste från ett papper: Hi, I really want to talk to you but i am not good at English, but i will learn for you. haha han log stort men såg jätteblyg ut.. 

Hahaha så gulligt! Jag kunde inget annat än att le, visste inte vad jag skulle säga och började bara rodna då vi stod mitt i cafeterian och halva klassen stod i en ring och pratade och hörde de... folk kollade på mig och sa aaaw gång på gång :D
Visade sig att Mariana från min klass som faktiskt kan engelska rätt bra hade hjälpt honom skriva det han ville säga på engelska :D 

I alla fall... Förutom skolan måste jag säga att detta har varit den mest långdragna dagen hittills! 
ätit, gått i regnet och shoppat lite, skypat, ätit lite till och ska strax iväg på ännu ett 4-5 timmar långt rotarymöte, wheey! 


Aja, måste springa, Sergio vill åka! Ni får ha det så bra! :)

Btw, har fågelungar :D  

         lek                            

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanna Gustavsson - 7 maj 2014 06:54

Ja, hej... Jag är uppenbarligen inte världens bästa bloggare. Så snart som första månaden hade passerat och jag var tillåten att umgås glömde jag helt bort bloggen. Jag har däremot varit mer eller mindre aktiv på facebook som ni kanske vet. Jag fick ...

Av Susanna Gustavsson - 29 augusti 2013 06:24

Ehm.. ja.. Jag har inte bloggat på drygt en vecka tror jag. Gaaaah innan min trip to Brazil kunde jag aldrig föreställa mig själv skriva så Well, det är inte så att det har varit fullt upp direkt hehe, bara det att jag köpte en gitarr och tiden på ...

Av Susanna Gustavsson - 21 augusti 2013 00:50

Hiii! ..or hoi as they say here in Brazil! Well, yesterday I tried to upload some pictures but I'm not sure if I figured it out, aand I'm to lazy to find out hehe..Ehm, I have no idea why I'm writing in English, but I am so.. deal with it ;) (En fras...

Av Susanna Gustavsson - 18 augusti 2013 17:08

Okej, igår eftermiddag berättade jag att jag skulle lägga mig och vila lite för att sedan grilla med min first and secend host family, vilket innebär fyra föräldrar och en syster, då mina tre bröder är utflyttade/utbytestudent.. Efter att ha gått med...

Av Susanna Gustavsson - 17 augusti 2013 20:54

Äntligen hemma hos min första värdfamilj! Resan började 11.30 igår med buss från hotellet till Arlanda . Där fick vi vänta tills 16.00 för en två-timmars-flight till München! Även om de var ganska lång väntetid var det ganska chill, tillbringade timm...

Presentation


A blog about my life as an exchange student in Brazil

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards