Direktlänk till inlägg 21 augusti 2013

Justja, höll på att glömma dedär med rubrik..! svp

Av Susanna Gustavsson - 21 augusti 2013 00:50

Hiii! ..or hoi as they say here in Brazil! 
Well, yesterday I tried to upload some pictures but I'm not sure if I figured it out, aand I'm to lazy to find out hehe..
Ehm, I have no idea why I'm writing in English, but I am so.. deal with it ;) (En fras jag alltid velat använda; so deal with it<3)
Okej, nu till det något väsentliga! Jag har börjat skolan, igår faktiskt :) 0740-0945: matte, engelska & kemi igår. Skoldagen började med att jag blev inskickad i ett klassrum, läraren skrek åt eleverna att sitta ner och vara tysta, jag blev introducerad och sen kom standarden; en tjej från mitten av klassrummet, som visade sig vara vän med 2/3 av skolan och alla lärares favoritelev, räckte upp handen och sa att jag kunde sitta bredvid henne, vad gör man? Jo, man sätter sig bredvid henne! Hon är väldigt snäll, utåtriktad och så långt ifrån blyg man kan komma. Mycket rolig och ler konstant :))
Nästa steg är att läraren kör igång festmusik med, otroligt nog, vääldigt bra högtalare. Eleverna börjar typ mingla och dom kommer fram till mig för att pussa mig på kinden och presentera sig, utan att läraren pressar dom, kan inte tänka mig att det skulle kunna hända i Sverige, i alla fall inte i den delen jag kommer från..
Läraren skrev upp några tal på tavlan och den som ville fick gå fram och skriva upp svaren, and that's it- dagens mattelektion var slut. Engelskan var riktigt chill, läraren, nej, lärarinnan var sjukt skön och fick mig att presentera mig på svenska, engelska och portugisiska. Klassen är grym den också, problemet är bara att man aldrig kan veta om dom skrattar med eller åt mig.. ;) 

Resten av engelsklektionen gick åt till att större delen av tjejerna satt vid mig och frågade om musik, fritidsintressen och massa annat medan killarna kom smygande fram två och två och klämde ur sig nån vänlig kommentar. (a
På fysiken öppnade jag min mattebok från GS men de va ingen ide. Läraren verkade inte ha något intresse i att lära klassen något så eleverna minglade på och folk fortsatte fråga ut mig :)
Som sagt slutade jag halv tio-tio så ringde efter Sergio om skjuts hem, någon Bruno fick snacka åt mig då vi fortfarande har stora problem med kommunikationen hemma ;) Sergio släppte av mig på nåt ställe där Claudia och Luiza spelade tennis, har inte en aning om varför för vi gick därifrån strax efter att han hade åkt, han måte ansett att jag behövde en promenad :D
Kom hem- Armando kom förbi- vi gick över halva stan och pratade en hel del om det mesta- Armando "lära" åka hem- vi åt- jag la mig och sov, to make a long story short


Idag vare... öööh.... juste, fysik! Men som vanligt var varken eleverna eller läraren speciellt intresserad :D Läraren ritade lite på tavlan, tror det var om densitet, eleverna lyssnade medan han ritade men sen var minglandet igång igen ;) 
Sen hade vi historia. The history teacher was a lot more interested in what he was teaching and so were the students. Läraren gav mig i uppdrag att göra en presentation om Sverige, dess religion och historia.. wheeey homework<333333
Mitt under lektionen kom nån random och gav mig spanskläxa, vilken jag vägrade. Aldrig att jag ska försöka lära mig både portugisiska och spanska samtidigt!! Okej om det var två lite mer skilda språk, men dessa är too similar, kommer bara bli för rörigt! So I went to talk with the English teacher, which is the only teacher I actually can communicate with. Problem solved-no Spanish for me :) 
Sista lektion vad idrott, vilket jag inte hade någon aning om= inga idrottskläder hehe

Det gjorde visserligen ingenting! Lektionen började med att vi stretchade, utan att ha värmt upp!! Jag strejkade.. 

Ehm, sen kastade vi bollar på varann :)
I alla fall så är det riktigt kul i skolan! Som jag uppfattar det verkan dom flesta ta chansen att heja på mig så fort de kan! Fått oräkneligt med pussar från okänt folk på kinden senaste två dagarna :D Än så länge är alla väldigt trevliga, sociala, roliga, vänliga och hjälpsamma! Fact is, dom gör vad som helst för att få hjälpa till på ett eller annat sätt och dom ber om ursäkt gång på gång för att dom har svårt med engelskan, vilket jag tycker är helt fel! Även om det är lite synd att dom inte lär sig engelska på samma sätt som vi gör i Sverige så är det trots allt jag som är i Brasilien vilket innebär att det är jag som inte kan deras språk och jag som borde lära mig, vilket jag jobbar på! :D ( slog nog nyss rekord i väldens längsta mening!)


Efter skolan gick jag down the main strett, whoch also is my street, och köpte en klocka, väska, tofflor, skrivblock & pennor- Kanske kommer lite bilder på dessa prylar, självklart med priser och namn på affärerna, tillägnat mina kära vänner! 
just kidding

fixade lite med las presentation och umgicks nån timme med Armando, mycket trevligt mycket trevligt :) 


Aja, tvivlar på attttttt det är många som fortfarande läser det här, inte konstigt när det blir såhär långdraget, sorry för det! Det sorgliga är att jag glömmer hälften och upptäcker det efter att jag publicerat ;D


Har tråkigt


Alla vänner från skolan pluggar inför exams och Armando "lära" (var tvungen att-för dig pappa<3) åka hem för cirka en timme sen..

Aja, nu ska övertala Armando att ge mig hans pw och user name för hans netflix och kidnappa det :D 

Beijos Querida
(which means kisses dear, I believe)
 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanna Gustavsson - 7 maj 2014 06:54

Ja, hej... Jag är uppenbarligen inte världens bästa bloggare. Så snart som första månaden hade passerat och jag var tillåten att umgås glömde jag helt bort bloggen. Jag har däremot varit mer eller mindre aktiv på facebook som ni kanske vet. Jag fick ...

Av Susanna Gustavsson - 29 augusti 2013 06:24

Ehm.. ja.. Jag har inte bloggat på drygt en vecka tror jag. Gaaaah innan min trip to Brazil kunde jag aldrig föreställa mig själv skriva så Well, det är inte så att det har varit fullt upp direkt hehe, bara det att jag köpte en gitarr och tiden på ...

Av Susanna Gustavsson - 22 augusti 2013 22:59

Vet inte hur man ska börja skriva på bloggen egentligen Men kör väl på standarden;Hej kära läsare! Idag har jag... Eller, jag tänker börja med igår! Jag var inte till skolan, utan 9.45 blev jag upplockad av min tredje värdfamilj, jag har inte en an...

Av Susanna Gustavsson - 18 augusti 2013 17:08

Okej, igår eftermiddag berättade jag att jag skulle lägga mig och vila lite för att sedan grilla med min first and secend host family, vilket innebär fyra föräldrar och en syster, då mina tre bröder är utflyttade/utbytestudent.. Efter att ha gått med...

Av Susanna Gustavsson - 17 augusti 2013 20:54

Äntligen hemma hos min första värdfamilj! Resan började 11.30 igår med buss från hotellet till Arlanda . Där fick vi vänta tills 16.00 för en två-timmars-flight till München! Även om de var ganska lång väntetid var det ganska chill, tillbringade timm...

Presentation


A blog about my life as an exchange student in Brazil

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards